Wat te doen tegen volwassen acne? Mijn verhaal & tips

persoonlijk, tips /

Volwassen acne. Het komt veel voor, maar toch rust er een taboe op. Dat social media hierin een rol speelt, verbaast me niet eens meer. Iedereen ziet er altijd maar perfect uit. Het wordt een Waar is Wally? spel om die ene pukkel te vinden. Echt, wat ben ik blij met de body positivity online vandaag de dag. Hoe mooi als we samen het taboe kunnen verbreken, door er simpelweg over te praten met elkaar. Daarom deel ik graag mijn eigen verhaal en een achttal persoonlijke tips. 

Allereerst: mijn verhaal over volwassen acne

Al ruim vier jaar loop ik met acne rond. Er zijn perioden waarin ik mijn handjes mag dichtknijpen, maar helaas zijn er ook veel momenten waarop ik met mezelf word geconfronteerd. Wanneer ik ’s avonds mijn overgebleven make-up verwijder of wanneer ik mij juist voor een dagje uit optut. Dan sta ik soms huilend naar mezelf in de spiegel te kijken. Te staren naar die pukkels en mee-eters die daardoor echt niet sneller verdwijnen. En nee Nanne, ze verdwijnen ook niet met foundation. Hoe hard ik mijn best ook doe.

De onzekerheid over mijn volwassenen acne groeide naarmate de jaren verstreken. De middeltjes van de dokter hielpen niet. De acne werd alleen maar erger. Nog meer acne, roodheid, schilfers, een branderig gevoel, continu jeuk. Ik probeerde vol te houden, maar van binnen had ik al opgegeven. Ik verborg mijn gezicht onder sjaals en mijn haren en foundation en andere dekkende producten werden mijn beste vrienden.


Deze foto’s zijn kort geleden nog gemaakt. De acne was nog heftiger, zeker nadat ik een hormonencrème van de huisarts kreeg. Toen had ik een waar geschilferd reliëf op mijn wangen dat enorm zeer deed.

Mensen die je opeens op een andere manier drie zoenen geven. Gesprekspartners die naar je wangen staren in plaats van in je ogen. Geconfronteerd worden wanneer iemand letterlijk zegt dat mijn huid er slecht uitziet op het moment wanneer ik me fijn voel. Enkele voorbeelden waardoor die stomme onzekerheid nog even een extra oppepper kreeg. Ik neem niemand iets kwalijk, want ze hadden waarschijnlijk goede bedoelingen. Toch maakte het mij toen extra kwetsbaar.

Die grooste kwetsbaarheid heb ik inmiddels overwonnen, want het werd ergens ook een gewenning. En gelukkig heb ik door de jaren heen middelen gevonden die mijn huid meer rust bieden. Acne heb ik nog steeds, maar de grote en pijnlijke ontstekingen heb ik al veel minder en de overgebleven roodheid verdwijnt steeds sneller. Ik ben nog niet waar ik wil zijn, maar het is een begin. En ja, foundation is en blijft voor nu mijn beste vriend.

Volwassen acne, resultaat met wat foundation

8 tips tegen om jouw volwassen acne te verzachten

Iedereen heeft een eigen, unieke huid. Dit betekent dat de oplossing voor iedereen helaas anders is. Daarom is het een kwestie van proberen en ontdekken wat wel en niet helpt. Deze acht tips bieden dan ook geen zekerheid, maar ze helpen hopelijk wel om jouw huid in ieder geval wat meer rust te geven. Zo kunnen kleine aanpassingen in jouw dagelijkse ochtend- en avondroutine al veel helpen. 

1. Was beddengoed met parfumvrij wasmiddel – Wanneer je veel last van acne hebt, is het aan te raden jouw bed minstens één keer per week te verschonen. En heb je er verder al aan gedacht om wasmiddel zonder parfum te gebruiken om jouw beddengoed te wassen? Op aanraden van mijn huidtherapeut ben ik hier mee begonnen, want de huid kan namelijk sterk op parfum reageren.

2. Parfumvrije reinigingsproducten – Niet alleen wasmiddel, ook veel make-up removers bevatten stoffen waar een gevoelige huid sterk op reageert. Daarom is het verstandig om parfumvrije reinigingsproducten te gebruiken. Zelf gebruik ik een tonic en face wash van Neutral. Deze hebben al enorm geholpen om mijn huid meer rust te geven. De grootste ontstekingen blijven weg en de roodheid op mijn wangen is stukken minder.

3. Tandartsbezoek en juiste gebitverzorging – Ga ieder half jaar op controle bij de tandarts. Een ontstoken gebit kan namelijk voor acne zorgen, met name op de wangen en kaaklijn. Geef daarnaast jouw gebit de juiste verzorging. Gebruik een tandpasta van een merk die wordt aanbevolen, gebruik dagelijks een tandenstoker om het tandvlees gezond te houden en zoveel mogelijk tandplaque tegen te gaan en spoel met mondwater.

4. Afblijven! – Het is irritant als iedereen steeds ‘afblijven!’ zegt, maar het maakt je wel bewust hoe vaak je onbewust aan je gezicht zit. Hierdoor wordt het alleen maar een groter slagveld en duurt het herstel nog langer. Natuurlijk snap ik als je af en toe die witte rotkoppen wilt uitknijpen, maar voor de rest: afblijven.

5. Ander eetpatroon – Een verandering in het eetpatroon kan ook zomaar het verlossende antwoord zijn. De boosdoener is per persoon verschillend. Denk aan notensoorten, (varkens)vlees, gluten, zuivelproducten of suiker. Het is een kwestie van proberen en dit zo’n 6 tot 8 weken volhouden. Ikzelf ben drastisch geminderd met vlees en zuivel en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Probeer ook eens een korte periode een eetdagboek bij te houden, zodat je kunt kijken wat het proberen waard is. Vind je dit lastig? Ga dan eens bij een diëtist langs.

6. Zink(tabletten) – Misschien is het niet eens zozeer een bepaalde voedingsstof waarop jouw huid reageert, maar krijg je juist van een belangrijke voedingsstof te weinig binnen. Denk bijvoorbeeld aan zink. Dit mineraal helpt werkt als een ontstekingsremmer en ontgift bovendien het lichaam. Zink zit onder andere in spinazie en bieten, maar begrijpelijk dat je dit niet elke dag wilt eten. De oplossing? Zinktabletten.

7. Huidtherapeut of dermatoloog – Probeer een behandeling bij een huidtherapeut of dermatoloog. Ikzelf ben op een gegeven moment gestopt met het traject bij de huisarts, omdat ik zo agressief op iedere zalf reageerde. Daarom ga ik zo nu en dan langs bij een huidtherapeut om mijn huid grondig schoon te laten maken. Dit wil zeggen dat mijn ontstekingen en mee-eters worden uitgeknepen, in combinatie met een peeling. Helaas hangt er aan zo’n behandeling wel een prijskaartje, maar het is zeker de moeite waard. Voor de dermatoloog kán je een doorverwijzing via de huisarts krijgen, dus vraag daar zeker naar.

8. Crèmes voor de gevoelige huid – Niet alleen qua make-up removers, ook qua dag- en nachtcrèmes zou je nieuwe producten kunnen proberen. Zelf gebruik ik momenteel producten van Dermalogica. Jammer genoeg is dit een prijzig merk, dus ik gebruik ook een crème van Mixa. Gelukkig zijn er nog een hoop andere merken die net zo effectief zijn, zoals IMAGE, Mario Badescu, La Roche, ZARQA en Paula’s Choice. Dit zijn tips van mijn Instagram volgers, dankjewel hiervoor!

Ik hoop dat jullie iets aan mijn persoonlijke tips hebben. Wanneer je er echt doorheen zit en al veel hebt geprobeerd, breng dan een bezoek aan de huisarts, dermatoloog of huidtherapeut. Hoe dan ook, het is nooit verkeerd om even kritisch naar jouw huidige verzorging te kijken. Succes en liefs!

Leave a Comment

(7) comments

  1. Knap dat je er aandacht aan besteedt! Heb zelf soms in fases last van een onrustige huid, en voelt toch soms extra naar omdat ik ‘al’ 24 ben en geen puber meer. De tips over ongeparfumeerd wasmiddel en de zinktabletten wist ik nog niet, dus gaat dat zeker eens uitproberen. Hopelijk gaat het bij jou ook gauw beter :)

    1. Hi Miron, ik herken jouw verhaal helemaal! Ben je eindelijk volwassenen en dan blijft de acne je nog steeds achtervolgen. En juist daarom wil ik de taboe verbreken, omdat er zoveel volwassenen (van onze leeftijd maar ook ouder) met dit huidprobleem rondlopen. Dankjewel, en hopelijk vind jij ook hét middel waarmee de acne vergoed verdwijnt, of in ieder geval niet meer in een heftige vorm voorkomen terugkomt! Liefs.

  2. Hi Nanne,

    Misschien een tip, via mijn zorgverzekering (VGZ beter aanvullend) krijg ik per jaar 500 euro vergoed voor behandelingen bij mijn huidtherapeut! Hoeft dus niet perse een dermatoloog te zijn waarvoor je een verwijzing van je huisarts nodig hebt.

    1. 500 euro is inderdaad hartstikke veel, superfijn deze tip. Bij mijn huidige zorgverzekering krijg ik momenteel maar tot 100 euro per jaar vergoed. Komende week even goed alle premies vergelijken! Dankjewel.

  3. Hi Nanne,
    Ik snap hoe je, je voelt. Mensen gaan toch op een andere manier naar je kijken inderdaad. En het gevoel van geen puber meer zijn en toch nog last van Acne hebben, ik werd er erg onzeker van.

    Ik heb er zelf ook altijd veel last van gehad. Ben na de schoonheidsspecialiste, producten zonder parfum en daarna de heftigere producten van de huisarts, naar de dermatoloog geweest. Hij schreef me het middel Isotretinoïne voor, heel heftige pillen met veel bijwerkingen. Het waren 8 maanden afzien met de kuur, maar nu ben ik overal vanaf! Het gaf mij zoveel meer zelf vertrouwen, dat ik het je zeker aanraad. Het is heftig, maar als je eenmaal resultaat ziet maakt dat niks meer uit.

  4. Hey Nanne! Inderdaad, goed dat je hier aandacht aan besteedt! Ik ben 26 en heb helaas ook nog steeds last van acne. Gelukkig wel al een pak minder dan een paar jaar geleden. Veel van je tips ken ik en pas ik toe (bv. ik drink al jaren geen melk meer en probeer melkproducten te vervangen door plantaardige alternatieven). Wat bij mij ook helpt, is mijn sjaals regelmatig eens wassen. Mijn acne concentreert zich rond mijn kin en mond, en zeker in de winter heb ik de neiging mijn sjaal hoog op te trekken, zodat die mijn kin bedekt. Dan is het wel goed om af en toe je sjaal eens te wassen, om dezelfde reden als je aangeeft bij het regelmatig wassen van je kussensloop :)

  5. Ik heb ook een tijdje last gehad van acne als volwassene. Naast het aanpassen van mijn dieet, ben ik gaan uitzoeken of dit te maken had met mijn hormoonhuishouding. Ik raad iedereen aan om dit ook te onderzoeken. Zo kan je gerichter naar oplossingen zoeken.