Tallinn dag 3

Vandaag komt er geen fotodagboek online zoals jullie van mij gewend zijn, want ik heb simpelweg niet zoveel uitgespookt de afgelopen dagen. Ik ben elke dag in de studieboeken te vinden, maar zag gelukkig wel weer mijn lieve vriend na 1.5 week en ik ging gezellig uit eten met mijn Brabantse meiden. Toch wilde ik wél iets hebben om aan jullie te laten zien, dus ga ik gewoon deel twee van mijn reisje naar Tallinn met jullie delen. Have fun!

Zondagochtend gingen we ontbijten bij Reval Cafe in het centrum van de oude binnenstad. Kirsten ging voor een Engels ontbijt en ik genoot van toast met blauwe bessen jam en boter. Heel stiekem hadden we daarna óók nog chocoladetaart op.

Na ons ontbijt pakten we de tram richting het oosten. Het was wel even gek om te zien dat de tram hier midden op de straat stopt en je echt even moet uitkijken of je wel veilig kan oversteken. Maar gelukkig houden de auto’s daar goed rekening mee.

Het openbaar vervoer is voor de inwoners gratis, maar voor de toeristen kost het gelukkig ook niet zoveel. Het kopen van een kaartje gebeurt hier nog op een lekker ouderwetse manier.

En waar ons reisje naartoe ging? We gingen een heerlijke ochtendwandeling maken in het Kadrioru Park. Dit park lijkt heel ver weg op de kaart, maar achteraf hadden we het gerust kunnen lopen.

Wauw! We hadden haast geen betere tijd kunnen vinden om naar Tallinn te gaan. Deze foto zegt eigenlijk al wel genoeg.

Tadaaa: Het Kadriorgpaleis.

Lekker aan de wandel in ‘mijn’ achtertuin.

Met lieve Kirsten voor ons paleisje <3

Dit gedeelte van Tallinn is absoluut de moeite waard. Er zijn zoveel mooie plekjes te vinden en het was verbazingwekkend rustig. We konden heerlijk op een bankje genieten van de warme zon en frisse (herfst)lucht.

Het park ligt vrijwel direct aan zee, dus daar besloten we gelijk even een kijkje te nemen en naar Scandinavië te zwaaien. Op de foto wordt Kirsten ieder moment gevraagd zonder te vragen (ofwel de telefoon werd in haar handen gedrukt) om een foto te maken, maar gelukkig maakte ze er daarna ook een paar van ons.

Onder andere deze dus! Allebei met dichtgeknepen oogjes.

Charmant poseren naast een ENORME kei.

We wilden via de zee teruglopen naar de stad, maar helaas hield het strand al snel op en begon een groot stuk haven waar we niet langs konden wandelen. We deden nog een poging tot, maar hierdoor kwamen we wel bij een heel leuk stukje uit. Bij de haven zit onder andere deze lunchroom waar je van héél veel taart kunt genieten.

Ik besloot dit keer een stuk taart over te slaan en ging voor een typisch Ests broodje met spinazie.

Ik wil later ook zo’n mooie geschilderde deur!

Op aanraden van een vriendin van Kirsten gingen we naar de wijk Rotermann. Hier zitten een heleboel leuke restaurants, kledingzaken, maar ook deze chocoladewinkel Kalev. Je vindt hier chocolaatjes in de meest gekke smaken en het kost haast niets. We hadden verwacht minstens 5 euro kwijt te zijn, maar bij de kassa hoefden we maar zo’n 1.70 euro af te rekenen.

Onze buit!

Nu ga ik even al mijn kennis op tafel gooien. Dit hotel, Hotel Viru, is geen doorsnee hotel. Wanneer je in de lift staat, denk je dat er 22 verdiepingen zijn, maar niets is minder waar. Er is namelijk nog een geheime verdieping. Toen het hotel in 1972 opende, was het nog onderdeel van de Sovjet-Unie. De Russen (ofwel KGB) zaten op de geheime 23e verdieping en hielden iedere gast in het hotel streng in de gaten. In 1991 heeft de KGB het pand in razendsnelle tijd verlaten en hadden hierdoor niet de tijd om alle spionagespullen mee te nemen of te vernietigen. Deze verdieping is nog steeds in de staat hoe het toentertijd is verlaten en kun je nu allemaal bekijken.

’s Avonds gingen we uit eten bij Sfäär, gelegen in dezelfde wijk: Rotermann. Het is een conceptstore en restaurant in één.

En ik werd een beetje verliefd op deze stoel. Jammer genoeg komt hij op de foto minder mooi over.

Och och, wat moest ik toch bestellen?! Er was zoveel lekkers op de menukaart te vinden.

Uiteindelijk gingen we allebei voor Fish & Crisps. Geen frietjes, maar groentechips! Mega lekker.

Deze dag kocht ik ook nog een nieuwe winterjas- en muts, maar die kunnen jullie héél snel op mijn blog bewonderen. Ah, ik krijg gelijk heimwee na het schrijven van deze blogpost. Binnenkort komt deel 3 online! Hoe lijkt Tallinn jullie tot nu toe?