Starten als freelancer, wat komt erbij kijken? 12 tips en aandachtspunten

Op een dag besluit je het roer om te gooien: je gaat aan de slag als zzp’er. Gefeliciteerd! Ik geef toe dat het best eng kan zijn om je vertrouwde werkomgeving en inkomenszekerheid uit te zwaaien. Máár, weet waarvoor je het doet. Ik weet 100 procent zeker dat deze dappere stap je goed gaat doen. Wel hoor ik meteen al een vraag opkomen: welke voorbereidingen voor starten als freelancer moet ik treffen?

Laatste update: 11 februari 2020

Starten als freelancer in het creatieve vak

Informatieve inwinnen over freelancen is het halve werk

Ik help graag bij de voorbereiding. Informatieve inwinnen over starten als freelancer is een verstandige, eerste stap. Weten waar je aan begint. Natuurlijk kan je je nooit volledig voorbereiden. Dat stukje onzekerheid komt er eenmaal bij kijken wanneer je besluit voor jezelf te beginnen. Gelukkig wegen alle positieve punten zwaarder. Ondernemen is een prachtig vak. Dat wist jij natuurlijk al wel, want anders had je dit artikel niet aangeklikt.

Daarom neem ik je in dit artikel mee naar alle voorbereidende stappen die ik als creatief content creator heb ondernomen – of waar ik nog steeds mee bezig ben. Aan deze voorbereiding gingen wel wat maanden vooraf, dus neem vooral rustig de tijd. En al vond ik het eng, uiteindelijk gooide ik mezelf gewoon in het diepe. Puur door het te ervaren en te doen, kom je er vanzelf achter hoe de vork in de steel steekt.

Oké, genoeg gekletst. Hieronder volgt een heleboel informatie over starten als freelancer die je weer een stapje verder brengt...

1. Praat met andere ondernemers

Ken je iemand in je directe omgeving die onderneemt? En misschien ook nog eens in hetzelfde vakgebied? Vraag deze persoon het hemd van het lijf. Onder het genot van een lekkere kop koffie. Ondernemers zijn – zoals ik het beleef – enorm open naar elkaar toe zijn en helpen elkaar graag om het juiste duwtje in te rug te geven. Trek dus de stoute schoenen aan en spreek met iemand af om te sparren.

2. Inschrijven bij Kamer van Koophandel voor KVK-nummer en BTW-nummer

Voordat je als zelfstandig ondernemer aan de slag kan, moet je een afspraak bij Kamer van Koophandel maken. Dit gaat heel eenvoudig online. Je vult een formulier in, maar maak je niet druk wanneer je tegen bepaalde onderdelen aanloopt. Tijdens de afspraak wordt alles nog stap voor stap doorgenomen, waardoor deze nog gemakkelijk gewijzigd of aangevuld kunnen worden. Vergeet geen stuk taart te halen, want je inschrijving is beslist een feestje waard!

Starten met freelancen - Maak een spaarpotje als startkapitaal en buffer
3. Begin vandaag al met een spaarpotje als startkapitaal

Wat voor onderneming je ook gaat starten, er is altijd een startkapitaal nodig. Voor de ene onderneming is er een grotere investering nodig dan voor de andere, dus maak hiervoor een overzichtelijke lijst. Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor de domeinnaam, de websitebouw, materiaalkosten en het mailpakket. Daarnaast is het ook fijn om een buffer te hebben waarvan je een tijdje kunt leven zodra je vaste inkomen stopt. Vergeet trouwens niet dat sommige kosten, of de btw over jouw kosten, aftrekbaar zijn.

4. Een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten

Het ondernemende vak neemt logischerwijze risico’s met zich mee. Deze zijn soms te groot om zelf volledig te dragen. Zeker als jij voor de gemaakte schade aansprakelijk gesteld wordt, kunnen de gevolgen ineens groot zijn. Inventariseer daarom goed of een aansprakelijkheidsverzekering voor jou en jouw bedrijf van toepassing zijn en zo ja, in welke vorm.

Bij Allianz zijn er namelijk 3 verschillende vormen van aansprakelijkheid mogelijk. Bedrijfs-, beroeps- en bestuurdersaansprakelijkheid. Een aansprakelijkheidsverzekering zzp heeft betrekking op schade aan zowel spullen als personen. Zo’n verzekering is niet wettelijk verplicht, maar het kan wel zijn dat een klant of opdrachtgever hierom vraagt. En in veel gevallen kan het een grote zorg minder zijn.

Tips en aandachtspunten voor startende ondernemers
5. Je eigen pensioen regelen

Als zzp’er ben je verantwoordelijk voor je eigen pensioen. Er bestaat helaas geen pensioenfonds zoals dit bij de meeste werkgevers het geval is. Je moet daarom zelf iets regelen om te voorkomen dat je na je 67e (of welke pensioenleeftijd dan voor jou geldt) enkel AOW ontvangt. Gelukkig zijn er verschillende manieren hoe je dit als freelancer kunt aanpakken. Van het eenvoudige banksparen tot een gezamenlijk beleggingsfonds. Ga naar ikwordzzper.nl voor alle informatie hierover.

6. Presenteer je werk op een (portfolio)website

Als zelfstandig ondernemer aan de slag gaan, betekent je eigen opdrachten binnenhalen. Deze komen lang niet altijd vanzelf aanwaaien. Dat is wat freelancen best onzeker maakt. Soms loop je gedurende een maand over van de opdrachten, en soms krijg je maar weinig aanvragen binnen. Met behulp van een (portfolio)website kan je potentiële klanten met overtuigen met jouw verhaal en mooiste werk. Zie het als een online visitekaartje. Vergeet ook zeker niet jezelf op Instagram en LinkedIn te promoten.

Tips en aandachtspunten voor starten met freelancen
7. Zeg tegen iedereen wat je in je mars hebt!

Dan komen we meteen bij het volgende punt. Een familielid, collega of vage bekende: vertel tegen iedereen wat voor onderneming je gaat starten als freelancer. Men vindt het alleen maar tof en inspirerend om te horen dat je voor jezelf gaat beginnen. Zeker in het begin moet je je klussen van je directe en indirecte omgeving hebben. En hoe meer mensen het uiteindelijk weten, hoe groter de kans is dat ze bij jou terechtkomen.

8. Een zakelijke rekening en/of aparte spaarpotjes aanmaken

Omdat je niet meer op één moment in de maand jouw salaris ontvangt, kan het best onoverzichtelijk worden als dit ineens op verschillende momenten is. Daarom kan het prettig werken om een extra (zakelijke) rekening te openen waarop al je inkomen binnenkomt. Of je creëert meerdere spaarpotjes waarover je jouw inkomen verdeelt. Op deze manier zie je helder wat je maandelijkse inkomsten en uitgaven zijn.

9. Facebook-groepen en websites voor potentiële opdrachten

Waar ik pas onlangs achterkwam, zijn de vele groepen op Facebook die handig zijn voor nieuwe opdrachten. In deze groepen worden dagelijks tientallen aanvragen gedaan voor de meest uiteenlopende klussen. Hierop kan je vervolgens reageren met jouw portfolio en dan is het fingers crossed of ze jou kiezen. Zo niet, dan heb je er een waardevol contact bij. Groepen waar ik momenteel lid van ben, zijn Ambitieuze Meisjes, Bloggers Gezocht en Business Babes NL.

Daarnaast zijn er veel online platforms waarop je je als freelancer kunt aanmelden en op opdrachten kunt reageren. Een aantal voorbeelden:

Tips en aandachtspunten voor starten als zzp'er
10. Een lijstje met bezigheden voor de rustige dagen

Zoals ik al eerder zei, kunnen er periodes zijn die een stuk rustiger zijn. Dat is natuurlijk niet leuk, maar geloof mij: het komt bij iedereen voor, zeker als je net gaat starten als freelancer. Maar zie het juist als iets positiefs. Je hebt tijd voor de taken die normaliter geen prioriteit zijn, maar wel bijdragen aan het gehele plaatje. Wanneer ik een rustige week heb, update ik bijvoorbeeld mijn website, kijk ik streng naar alle SEO-teksten en plan ik reeks nieuwe berichten op Facebook in.

11. Thuis werken of een kantoorplek met andere zelfstandig ondernemers

Sommige mensen zijn een ster in werken vanuit huis, maar voor sommige kan het juist averechts werken. Je bent bijvoorbeeld snel geneigd om tussendoor even een wasje te draaien, op te ruimen of boodschappen te doen. Dat kan prima zo af en toe, maar zorg ervoor dat je niet te afgeleid raakt.

Het kan daarom fijn zijn op zoek te gaan naar een kantoorplek met andere zelfstandig ondernemers. Niet alleen gezellig door de sociale contacten die je maakt, ook kan je elkaar aan opdrachten helpen. Of samen opdrachten uitvoeren, doordat er meerdere vaardigheden gewenst zijn. Op Facebook zijn groepen te vinden waar mensen laten weten zodra er ergens plek vrij komt. Bijvoorbeeld Creatieve Freelancers Amsterdam voor als je in deze omgeving werkt.

12. De ‘favoriete’ taak van velen: administratie

Een onderdeel dat alles behalve geliefd onder freelancers is, is alle bijkomende administratie. Helaas moet dit ook gebeuren, maar ach, bij je huidige werkgever zijn er vast ook dingen die je niet graag doet. Let wel, iéder bonnetje moet je 7 jaar bewaren. Wanneer de Belastingdienst aan de bel trekt, moet je in staat zijn alle administratie van de afgelopen 7 jaar te laten zien. Ook wanneer je op een dag jouw bedrijf opheft. Daarnaast moet je eenmaal per jaar of per kwartaal BTW-aangifte doen. Geen zin hierin? Sla dan een boekhouder aan de haak.

Ik hoop dat jullie na het lezen van dit artikel weer een beetje meer geïnformeerd zijn. Verder kan het geen kwaad om nog meer artikelen te lezen voor vergelijkingsmateriaal en extra informatie. Indien jullie nog een vraag hebben over starten als freelancer, mogen jullie deze altijd achterlaten in een reactie hieronder.

Zin in nog meer leesvoer? Hieronder een aantal populaire artikelen:

Reacties

Dit bericht heeft één reactie

  1. Kirsten

    Super goed artikel lieve Nan! Heel waardevol, zeker nu ik bijna ga beginnen! Liefs, xx

Geef een reactie