Winkelen tot je erbij neervalt, is verleden tijd. Shoppen zonder enige vorm van schuldgevoel is namelijk onontkoombaar wanneer we naar de duistere kant van de mode-industrie kijken. Niet alleen wij als consumenten moeten bewustzijn creëren, ook de industrie zelf moet veranderingen doorvoeren. De vorige keer behandelden we Peek & Cloppenburg, vandaag kijken we binnen bij Anna van Toor; een modemerk dat actief verantwoording neemt.
Een bewuster leven begint bij jezelf. Ook in je kledingkast.
Shoppen is een hobby van velen, want nieuwe kleding maakt immers gelukkig. Maar is dat een geldig excuus om onze garderobe lukraak aan te vullen? Het meerendeel van de kleding kopen we in een opwelling, want gemiddeld dragen we slechts 25 tot 30(!) procent van onze kleding. Iets ‘leuk vinden’ overschaduwt hiermee overduidelijk iets daadwerkelijk ‘nodig hebben’. Deze twee kunnen onderscheiden is een eerste, belangrijke stap om meer bewustzijn over ons koopgedrag te creëren.
Strenger worden in je aankopen is belangrijk. Onderzoek doen naar de modemerken- en ketens waar jij op regelmatige basis winkelt. Hoe gaan zij met duurzaamheid om? Waar produceren zij hun kleding? En wat zijn de werkomstandigheden? Het is slechts een greep uit de kriteria. Bewustzijn creëren en dit toepassen is het al halve werk, maar uiteindelijk is het ook aan de merken om duurzaamheid door te voeren. Ze zijn genoodzaakt er alles aan te doen om een groener label op hun merk te plakken.
In dit artikel onder de loep: Anna van Toor
Een modemerk dat altijd druk bezig is om duurzaamheid te waarborgen, is Anna van Toor. Anna van Toor ontwerpt collecties voor de stijlvolle, sportieve en eigentijdse vrouw. Ze houden trends in de gaten, maar dat is niet het enige. Ze proberen enerzijds hun kleding betaalbaar te houden, maar willen anderzijds wel eerlijke kleding van hoge kwaliteit aan hun klanten garanderen. Eerlijke kleding die bovenal eerlijk is gemaakt.
Bij Anna van Toor vind je hun eigen merken Anna en Anna Blue, maar ook mooie merken als Reset jassen, Drykorn, Samsøe & Samsøe en Nederlandse merken als Moscow en Fabienne Chapot.
Anna van Toor zegt ‘ja’ tegen bewuste kleding!
Om die eerlijkheid te beloven, is Anna van Toor al al jaren lid van Fair Wear Foundation. Wat dat inhoudt? Eerlijke kleding. Eerlijk gemaakt. Fair betaald. Het Fair Wear Foundation is een onafhankelijke, non-profit organisatie die als doel heeft om de werkomstandigheden in de huidige kledingindustrie te verbeteren. Hiervan lid zijn, betekent verantwoording nemen voor de aanwezige collecties en gezonde en veilige werkomstandigheden garanderen voor de mensen die de producten maken.
Duurzaamheid: meer dan alleen veilige werkomstandigheiden
Behalve de werkomstandigheden voert Anna van Toor op nog meer vlakken duurzaamheid door. Denk aan het gebruik van natuurlijke materialen in de winkels, sustainable shoppers, meubels van lokale Dutch Designers, zonnepanelen op het kantoorpand en duurzame stoffen (Euro Jersey, lyocell en modal) in de Anna collectie. Daarnaast vindt 60 procent van de productie in Europese landen als Portugal, Polen en Litouwen plaats. Dit betekent een kortere transport en hiermee een verminderde CO2-uitstoot. Productiemanagers worden hier bovendien ingezet om de werkomstandigheden goed in de gaten te houden.
Het is fijn om te weten dat er steeds meer modeketens als Anna van Toor zijn die beseffen dat zij een grote verantwoordelijkheid met zich meedragen. En hierom standvastig actie ondernemen waar er mogelijkheden zijn. Is er nog een merk waar jij graag meer over zou willen weten?
Lees nog meer gerelateerde artikelen over duurzaamheid:
- De weg naar duurzaamheid bij modewarenhuis Peek & Cloppenburg
- Duurzamer leven? 8 simpele tips om vandaag nog mee te beginnen
- Hoe bespaar je zonder enige moeite vele euro’s per jaar? 6 bespaartips!
€ – Dit artikel bevat een betaalde samenwerking