De weg naar duurzaamheid bij Peek & Cloppenburg

Een dag shoppen is niet meer zoals het was. In ieder geval niet bij mij. Shoppen zonder schuldgevoel is onontkoombaar wanneer we kijken naar de duistere kant van de mode-industrie. Niet alleen wij als consumenten moeten meer bewustzijn creëren, ook de modemerken zelf moeten drastisch actie ondernemen. Een bedrijf dat al jarenlang actief bezig is, is modewarenhuis Peek & Cloppenburg.

Winkelketen Peek & Cloppenburg heeft een online webshop

Allereerst: de schaduwkant van onze favoriete modemerken

Het werd te lang onder het tapijt geschoven en daarom zijn we genoodzaakt het onderwerp meer aan de kaak te stellen: de schaduwkant van de favoriete modemerken van velen. Deze ketens noemen we steeds vaker fast fashion genoemd, aangezien hun collecties – meestal twee per jaar – bedoeld zijn om maar een korte periode te dragen. En dan? Dan wordt deze slechte kwaliteit kleding weggegooid en vervangen door iets nieuws. Een schande en overbodig als je het mij vraagt. Niet zomaar staat de modewereld op nummer twee van meest vervuilende industrie ter wereld.

Met z’n allen actie ondernemen en bewustzijn creëren

Hier moeten we met z’n allen iets aan doen! Bewustzijn creëren in onze directe en indirecte omgeving is hierbij van groot belang. Ikzelf kocht eerst ook nog maandelijks kleding bij de grote modeketens. Nu ik meer bekend met de feiten en gevolgen ben, heb ik meteen actie ondernomen. Zo kocht ik maandenlang geen nieuwe kleding – en nog steeds. Daarnaast shop ik vaker bij kringloopwinkels én wil ik mijzelf meer bijleren over de mate van duurzaamheid van merken. Van onbekendere, maar juist ook van de grotere modeketens.

Peek & Cloppenburg heeft een webshop

Ondernemen de bekende modemerken eigenlijk wel actie…?

Dan is meteen de hamvraag: doen ze alsof hun neus bloedt of ondernemen ze inmiddels actief actie? Je zou zeggen dat ze wel moeten gezien de huidige kritische situatie, maar of het daadwerkelijk gebeurt… Dat is nog maar de vraag. Uiteindelijk ligt het niet alleen aan hen, maar ook hoe wij als consument hierop reageren. Bijvoorbeeld door bewust te worden dat je geen trends in je kast nodig hebt en er ook veel mooie, duurzamere merken zijn.

In dit artikel onder de loep: Peek & Cloppenburg

Vandaag neem ik modewarenhuis Peek & Cloppenburg onder de loep; een winkelketen dat stijlbewustzijn en kwaliteit te allen tijde vooropstelt. De bewust gekozen woorden ‘stijlbewustzijn’ & ‘kwaliteit’ geeft voor mijn gevoel indirect meteen aan dat ze niet met fast fashion geassocieerd willen worden. Stijlbewustzijn kan je inderdaad ook opvatten als ‘bewustzijn van de huidige trends’, maar juist ook als ‘bewustzijn van je eigen stijl’. En hieromheen passende items vinden, enkel gemaakt van hoge kwaliteit. Waar je dus jarenlang plezier van hebt.

Momenteel heeft Peek & Cloppenburg 3 winkels in ons land, namelijk in de grotere steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Onlangs hebben ze de Nederlandse webshop gelanceerd, dus winkelen bij Peek & Cloppenburg is nu ook online mogelijk.

Warenhuis Peek & Cloppenburg heeft een webshop

Actieve duurzaamheid bij Peek & Cloppenburg

Wanneer merken openlijk over hun verantwoording, bedrijfsfilosofie en het milieu praten, weet je dat het bewustzijn er is. En er daadwerkelijk actie in de tent is. Zo ook bij Peek & Cloppenburg. Het bedrijf hecht veel waarde aan producten die enkel geproduceerd zijn onder (1) menswaardige omstandigheden, volgens de (2) arbeidsveiligheidsvoorschriften van het geldende land en met het oog op (3) milieubescherming. Daarnaast moet iedere leverancier voorafgaand aan een samenwerking contractueel garanderen dat alle te leveren goederen onschadelijk zijn voor de gezondheid. Lees alles over milieu & ethiek bij Peek & Cloppenburg.

Milieubescherming: CO2-uitstoot bijdrage

Het modewarenhuis is zich ervan bewust dat zij CO2 uitstoten. Zij voelen zich hiervoor verantwoordelijk en ondernemen actief actie. Dit door bewuste omgang met verpakkingsmateriaal en het hergebruik van tassen stimuleren. De draagtassen van Peek & Cloppenburg klimaatneutraal worden geproduceerd. Dit wil zeggen dat ze hun CO2-uitstoot hiervoor compenseren met belangrijke milieubeschermingsprojecten.

Peek & Cloppenburg steunt het bosbeschermingsproject Florestal Santa Maria in Brazilië. Dit project zorgt ervoor dat een bosgebied in het Braziliaanse Amazonegebied wordt beschermd tegen ontbossing en volgens het reglement van de Forest Stewardship Council (FSC) duurzaam beheerd wordt. Een kwetsbaar maar o zo belangrijk onderwerp, zeker gezien de huidige, erbarmelijke omstandigheden daar.

Warenhuis Peek & Cloppenburg heeft een online webshop

Het doet me goed om te weten dat er grotere modeketens als Peek & Cloppenburg zijn die weten wat voor een grote verantwoordelijkheid zij met zich meedragen. En daarom standvastig actie ondernemen waar zij mogelijkheden zien. Wist jij al dat Peek & Cloppenburg bewust bezig is met milieu en ethiek?

Duurzaamheid bij warenhuis Peek & Cloppenburg

Lees nog meer gerelateerde artikelen over duurzaamheid:

Reacties

Geef een reactie